Tu zamieszczamy informacje dotyczące najważniejszych wydarzeń w życiu naszej szkolnej społeczności. Niektóre opisy wzbogacane są materiałem zdjęciowym. Więcej fotek można znaleźć w naszej galerii foto.
Warsztaty w ........ Manufakturze cukierków .... :-)
Tu nic już nie potrzeba pisać ....
Wszystko jasne.
Było słodko, bardzo słodko ....
Możemy tam spędzać wszystkie lekcje.
W takich warunkach lepiej by nam wchodziła nauka do głowy :-)
Wycieczka do muzeum X Pawilonu Cytadeli Warszawskiej
23 października byliśmy w muzeum X Pawilonu Cytadeli. Krzewienie postaw patriotycznych jest bardzo ważnym elementem pracy naszej szkoły. Przewodnik opowiedział uczennicom o historii i tragizmie tego miejsca. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Bramy Straceń. Kolejnym etapem było zwiedzanie korytarzy z celami skazańców, gdzie także więzieni byli Józef Piłsudski i Romuald Traugutt.
Wycieczka do biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego
9 października dziewczęta naszej szkoły uczestniczyły w wyjściu do biblioteki UW przy ulicy Dobrej. Celem wycieczki było rozbudzenie kompetencji czytelniczych oraz zachęcenie do wyrobienia nawyku czytania. Zwiedzaliśmy gmach biblioteki, oglądaliśmy regały z księgozbiorem. Przewodnik opowiadał o tym, jak można wypożyczać książki, jak duży jest księgozbiór biblioteki, kto był projektantem gmachu. Dziewczęta miały okazję zobaczyć starodruki. Po obejrzeniu biblioteki można było wejść na dach gmachu i podziwiać Wisłę i Starówkę.
Wycieczka na Kopiec Powstania Warszawskiego
16 września zorganizowana została wycieczka na Kopiec Powstania Warszawskiego przy ulicy Bartyckiej. Wycieczkę zorganizowaliśmy z okazji 80 rocznicy wybuchu II wojny światowej. Głównym celem wyjścia było krzewienie postaw patriotycznych wśród naszych uczennic. W czasie pobytu na Kopcu uczennice zostały zapoznane z historią i symboliką wzgórza. Przy wiecznym ogniu nasze dziewczęta mogły także podziwiać panoramę Warszawy.
Poradnik postępowania w sytuacjach zagrożeń
W trosce o bezpieczeństwo mieszkańców, a szczególnie właściwe przygotowanie do sytuacji trudnych, niebezpiecznych i kryzysowych, Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, we współpracy ze służbami ratowniczymi i porządkowymi, przygotowało kolejną edycję „Poradnika postępowania w sytuacjach zagrożeń”.
21 grudnia cała społeczność naszej szkoły spotkała się, aby złożyć sobie życzenia i podzielić się opłatkiem. Życzyliśmy sobie dobrych, zdrowych, spokojnych Świat, spędzonych w ciepłej atmosfererze w gronie bliskich oraz wszelkiej pomyślności i zdrowia w kolejnym roku 2019.
Przed nami prawie dwa tygodnie ferii. W szkole spotykamy się w poniedziałek 3 stycznia /zgodnie z planem lekcji/.
Wycieczka do cerkwi
22 maja 2018 r. uczennice naszej szkoły udały się na wycieczkę do Cerkwi Prawosławnej na warszawskiej Woli. Celem wycieczki było pogłębienie wiedzy o kraju nauczanego języka. Uczennice miały okazję zobaczyć wnętrze cerkwi, a także uczestniczyć w nabożeństwie w obrządku wschodnim. Następnie odbyło się spotkanie z o. Pawłem - odpowiednikiem księdza katolickiego. Dziewczęta mogły zadawać pytania związane ze zwiedzanym obiektem oraz obyczajami i religią. Ojciec Piotr oprowadził nas także po cmentarzu przy cerkwi. Organizatorem wycieczki była Pani Natalia Sójka - nauczyciel języka rosyjskiego.
Życzenia z okazji Świąt Wielkanocnych
Zdrowych, pogodnych
Świąt Wielkanocnych,
pełnych wiary, nadziei i miłości.
Radosnego, wiosennego nastroju,
serdecznych spotkań w gronie rodziny i wśród przyjaciół
oraz wesołego "Alleluja"
życzą
Uczennice, Pracownicy oraz Dyrektor SP Nr 291
Wielkanoc 2018
22 marca - Światowy Dzień wody
22 marca Światowy Dzień wody
Woda w organizmie człowieka stanowi około 60% masy ciała. Z wiekiem jej zawartość zmniejsza się do około 50% w wieku podeszłym. U noworodka woda stanowi około 75%. Woda bierze udział w regulacji temperatury ciała, jest niezbędna do odpowiedniego przebiegu procesu trawienia, rozpuszczania pokarmu, transportu i wchłaniania.
Zapotrzebowanie na wodę
Zapotrzebowanie dobowe człowieka na wodę waha się od 21 do 43 ml/kg masy ciała i uzależnione jest od: stanu fizjologicznego, wieku, aktywności fizycznej, warunków klimatycznych, temperatury otoczenia i wilgotności powietrza.
ODWODNIENIE SIĘGAJĄCE 20% MASY CIAŁA NIESIE ZAGROŻENIE DLA ŻYCIA!
Zalecenia praktyczne
Picie odpowiedniej ilości płynów w zależności od warunków otoczenia i wielkości wysiłku fizycznego;
Zaspakajanie uczucia pragnienia;
W warunkach upału pić więcej niż zazwyczaj, najlepiej płynów o temp ok. 15 °C;
W okresie adaptacji do warunków klimatu gorącego należy pić napoje lekko osolone;
W czasie upałów nie pić kawy – ma działanie moczopędne, także alkohol zwiększa wydalanie moczu.
Źródło informacji - Powiatowa Stacja Sanitarno –Epidemiologiczna w m. st. Warszawie.
18 marca - Europejski Dzień Mózgu
Europejski Dzień Mózgu obchodzony jest od 18 marca 1998 roku. Ustanowiono go, by szerzyć wiedzę o tym skomplikowanym organie oraz informować o roli badań układu nerwowego. Mózg stanowi zaledwie ok. 2 % wagi całego ciała i odpowiada za wiele ważnych funkcji, takich jak odbieranie, przetwarzanie, generowanie bodźców. Mózg zbudowany jest z dwóch półkul, gdzie prawa jest odpowiedzialna za: kreatywność, wyobraźnię, zdolności artystyczne, intuicję, przestrzeń, zdolności muzyczne. Lewa kontroluje: wnioskowanie, myślenie analityczne, zdolności językowe, pisanie, logikę, liczenie. Mózg nie odpoczywa, pracuje nawet gdy śpimy. Warto zatem o niego zadbać stosując zróżnicowaną, dobrze zbilansowaną dietę. Dla prawidłowego rozwoju poznawczego dzieci niezbędna jest różnorodność posiłków i regularność. Cenne dla pracy mózgu są następujące czynniki:
Magnez jest bardzo ważnym składnikiem mineralnym dla pracy mózgu. Można go znaleźć w kaszach, awokado, pestkach dyni, bananach płatkach owsianych, orzechach.
Produkty zbożowe takie jak pełnoziarniste pieczywo, ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty, kasze, płatki naturalne. Unikaj - słodyczy, cukru.
Żelazo znajdziemy w takich produktach jak: jaja, produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych, zielone warzywa liściaste, mięso.
Kwasy tłuszczowe OMEGA-3 występują w olejach roślinnych, orzechach, pestkach, siemieniu lnianym oraz tłustych rybach. Unikać warto- tłustego mięsa, fast-foody, produktów smażonych.
Antyoksydanty, cenne dla pracy mózgu znajdziemy w zielonych warzywach (brokuł, jarmuż, kiełki roślinne, brukselce), czerwonych i pomarańczowych warzywach (papryka, marchew, dynia, pomidor, burak), ciemnych owocach (jagody, jeżyny, borówki, maliny, truskawki).
Lecytyna, która jest niezbędna dla powstania jednego z neuroprzekaźników. Wpływa ona pozytywnie m.in. na pamięć. Znaleźć ją możemy w siemieniu lnianym, soi, orzeszkach ziemnych, kiełkach pszenicy.
Warto dawać dziecku przykład i samemu stosować prawidłową dietę.
Ważne jest by posiłki były spożywane regularnie (4-5 posiłków w ciągu dnia). Glukoza zawarta w posiłkach niezbędna jest do prawidłowej pracy mózgu. Wskazane jest by uwalniała się stopniowo i pochodziła z węglowodanów złożonych, a nie z cukrów prostych. Różnorodność diety oparta na Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności fizycznej stanowi ważny element wspierający zdolności poznawcze mózgu.
Istotnym elementem rozwoju dziecka jest aktywność fizyczna i wypoczynek. Powinno czynnie uprawiać sport, wykonywać ćwiczenia dotleniające mózg. Innym ważnym detalem dla prawidłowej pracy mózgu jest sen, podczas którego następuje regeneracja i odpoczynek całego organizmu.
Źródła: 1. „Dieta dobra na pamięć. Co zrobić żeby poprawić pracę mózgu?”, Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej IŻŻ, IŻŻ, NPZ, www. NCEZ.pl 2. „Wpływ diety na rozwój poznawczy dziecka” , Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej IŻŻ, IŻŻ, NPZ, www. NCEZ.pl 3. „Mózg człowieka - budowa, funkcje, ciekawostki”, http://www.dlamozgu.pl/mozg
Materiał opracowany przez Oddział Promocji Zdrowia, Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w m.st. Warszawie